Intro, de “Elbe” in Kort bestek.

De Elbe wordt gezien als een “Sondermodell” (enig in zijn soort) en is waarschijnlijk, in 1896, of vroeger, in Hamburg, of elders aan de rivier de Elbe, Duitsland, gebouwd. Oorspronkelijk had het ijzeren scheepje een houten vlak met midzwaard. Dit was, in die tijd, een vaker voorkomende manier van bouwen in Duitsland.

Bekend is dat vanaf 1900 tot 1918 de Elbe als tonnenlegger/bakenvaartuig op de rivier de Elbe dienst heeft gedaan. Schipper/eigenaar was Willy Sietas. In deze tijd had het scheepje Bielenberg, in de buurt van Glückstadt, als haar thuishaven. Vanaf 1920 is zij vanuit Ditzum en Leerort voor de visserij gebruikt door Annäus Bruhns en zijn zonen Eilert en Reemt uit Ditzum. Vooral met de ankerkuilvisserij waren zij succesvol. Vangsten van 1500 pond paling per nacht (!) waren geen uitzondering.

In 1955 wordt het scheepje verpacht aan de gebroeders Jan en Heiko Bloem uit Leerort. Over de periode van 1920 tot 1975 doen omstreeks 2000 nog vele smeuïge verhalen de ronde in Ditzum en Leerort, over de wijze waarop de vangstopbrengsten besteed werden. In 1975 erft Heinrich Schepers uit Haren (Ems) de Elbe en worden er ingrijpende verbouwingen doorgevoerd. Frits Loomeyer, Fokko Bos en Jochem de Jonge brengen het scheepje in 1978 naar Nederland, maar verkopen het al snel weer door aan Jan Karskens uit Haerst.
Greet en ik worden in 1996 eigenaar. De eerste paar jaar wordt er alleen op de motor gevaren. Ondertussen wordt het scheepje grondig gerestaureerd en kan er vanaf 2002 ook op de zeilen gevaren worden. Er worden vele reizen gemaakt o.a. naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Engeland en Polen.

Lengte 12.50/15.50 m *)
Breedte 4.30 m
Diepgang 1.20/2.50 m
Waterverplaatsing 25 ton

Masthoogte 14.80 m

Minimale doorvaarthoogte 2.70 m

Zeiloppervlak 100 m2

Motor Deutz MAH 320 26 Pk

*) volgens de meetbrief uit 1948 is de lengte 11.53. Dit is de lengte van de waterlijn. Destijds was dit een gebruikelijke manier van meten in Duitsland.

De Elbe in de loop van de tijd


Als je nieuwsgierigheid is gewekt blader dan verder door deze site. Maar……..Site is nog in ontwikkeling!!